Dotisk podzim 2024 Předkládané pracovní listy slouží k rozvoji zrakové percepce u dětí; jsou využitelné pro děti od čtyř let a použitelné v případě oslabení vizuální diferenciace i pro děti druhého stupně základní školy Běžně se dají využít k reedukaci u dětí s SPU a také v rámci prevence aby případné oslabení této oblasti nebylo jednou z příčin obtíží při nácviku čtení Pracovní listy začínají úkoly které je schopno plnit čtyřleté dítě – mělo by v tomto věku zvládnout diferenciovat obrázek který mezi ostatní nepatří V další fázi a tak jsou také zaměřené následující listy rozlišuje obrázek obrácený vzhledem k ostatním vzhůru nohama ve fázi další určuje obrázky stranově zrcadlově obrácené Zrakové vnímání se rozvíjí systematicky od narození dítěte a u většiny dětí předškolního věku dosahuje potřebné úrovně pro nácvik čtení a psaní po zahájení školní docházky U dětí které ve čtení obtíže mívají se v předškolním věku objevují nedostatky v rozlišování tvarů lišících se od sebe v rovině vertikální či horizontální Proto jsou další úkoly zaměřené na vyhledávání shodných tvarů dokreslování neúplných obrázků dle vzoru Není opomenut rozvoj zrakové paměti Pomocí obrázků a dále i písmen je rozvíjena schopnost zrakové analýzy a syntézy rozlišování figury – pozadí se zaměřením na vyhledávání obrázků a písmen na pozadí Cvičení na rozlišování reverzních figur pomáhají odstraňovat u dětí statické inverze listy s úkoly typu: Podtrhni označ vybarvi stejné tvary písmena s prvním tvarem na řádku apod Nechybí ani listy sloužící ke cvičení správného směru očních pohybů při čtení Je potřebné aby se dítěti při práci s listy věnoval dospělý Do cvičení je pak zapojena řeč při verbalizaci prováděných činností myšlení které se při verbalizaci rozvíjí dále pak motorika i pamět‘ Predkladané pracovné listy slúžia na rozvoj zrakovej percepcie u detí môžu sa použiť u detí od štyroch rokov a používajú sa v prípade oslabenej vizuálnej diferenciácie u detí na druhom stupni základnej školy Bežne sa dajú použiť pri reedukácii u detí so ŠPU a taktiež v rámci prevencie aby prípadné oslabenie tejto oblasti nebolo jednou z príčin problémov pri nácviku čítania Pracovné listy začínajú úlohami ktoré dokáže riešiť štvorročné dieťa – malo by v tomto veku zvládnuť diferencovať obrázok ktorý medzi ostatné nepatrí V ďalšej fáze tak sú zamerané nasledujúce listy rozlišuje obrázok obrátený vzhľadom k ostatným hore nohami a v ďalšej fáze zase určuje zrkadlovo otočené obrázky Zrakové vnímanie sa rozvíja systematicky od narodenia dieťaťa a u väčšiny detí predškolského veku dosahuje potrebnú úroveň na zvládnutie čítania a písania po začatí školskej dochádzky U detí ktoré majú problémy pri čítaní sa v predškolskom veku objavujú nedostatky pri rozlišovaní tvarov ktoré sa od seba líšia v horizontálnej či vertikálnej rovine Preto sú aj ďalšie úlohy zamerané na vyhľadávanie zhodných tvarov dokresľovanie neúplných obrázkov podľa vzoru Nesmieme zabúdať ani na rozvoj zrakovej pamäte Pomocou obrázkov a neskôr aj písmen je rozvíjaná schopnosť zrakovej analýzy a syntézy rozlišovanie figúry a pozadia so zameraním na vyhľadávanie obrázkov a písmen na pozadí Cvičenia na rozlišovanie reverzných figúr pomáhajú odstraňovať u detí statické inverzie listy s úlohami typu: Podčiarkni označ vyfarbi rovnaké tvary písmená s prvým tvarom v riadku a pod nechýbajú ani listy na cvičenie správneho smeru očných pohybov pri čítaní Je potrebné aby sa dieťaťu pri práci s listami venovala dospelá osoba Do cvičenia je potom zapájaná reč pri verbalizácii vykonávaných činností myslenie ktoré sa pri verbalizácii rozvíja taktiež aj motorika a pamäť