Kniha představuje krátké osobní vzpomínky prodavačů firmy Baťa kteří měli jedinečnou životní příležitost spolupracovat s Tomášem Baťou Vzpomínky na Tomáše Baťu byly nejprve publikovány jako součást podnikových novin Knižní podoba vznikla až v roce 1944 zásluhou Jana Knapa který vzpomínky sesbíral Jedná se tedy o autentický dobový text Prodavačem firmy Baťa se mohl stát pouze ten kdo oplýval nejen obchodními dovednostmi ale zejména znalostí psychologie a etiky Prodavač měl být osobním přítelem každého zákazníka Možnost stát se prodavačem firmy Baťa byla vnímána jako společenská prestiž Povolání prodavače bylo náročné a přinášelo různé životní situace které byly vždy umocněny byl li přítomen šéf Mnohé vzpomínky se shodují v tom že Tomáš Baťa nebyl pro své prodavače pouze autoritou ale v prvé řadě vzorem Vzorem člověka které ho vystihovala přímost a otevřenost Tyto vzpomínky jsou úsměvné a vtipné ukazují situace ve kterých se zračí Baťův charakter i jeho podnikatelské a lidské vlastnosti Kniha byla znovu vydána Nadací Tomáše Bati při příležitosti oslav 120 let výročí založení firmy Baťa 1894–2014 Heslo prodavačů firmy Baťa: „Náš zákazník – náš pán “