Katalog podpůrných opatření dílčí část pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu mentálního postižení nebo oslabení kognitivního výkonu podává charakteristiku daného znevýhodnění dopady tohoto znevýhodnění na vzdělávání rámcovou diagnostiku žáka s mentálním postižením a oslabením kognitivního vývoje a podrobně specifikuje jakým způsobem realizovat ve vzdělávání těchto žáků jednotlivá podpůrná opatření ve druhém až pátém stupni podpory První kapitola knihy vymezuje pojmy mentální postižení a oslabení kognitivního vývoje a stupně mentálního postižení ve vazbě na edukaci Druhá kapitola katalogu udává dopady daného znevýhodnění na vzdělávání a orientační přehled o specifiku osobnosti těchto žáků Třetí kapitola je zaměřena obecně na pedagogickou diagnostiku žáka popisuje základní diagnostické metody a stupně podpory v návaznosti na diagnostiku žáka Nosná kapitola katalogu je čtvrtou v pořadí a zaměřuje se na jednotlivá podpůrná opatření jako jsou IVP individuální vzdělávací plán metody výuky úprava obsahu a výstupů vzdělávání organizace výuky předměty speciálněpedagogické péče pedagogická intervence uzpůsobení forem komunikace a personální podpora hodnocení pomůcky prodloužení délky vzdělávání a podpůrná opatření jiného druhu Texty jednotlivých podpůrných opatření mají obdobnou strukturaci jež zahrnuje popis podpůrného opatření jeho aplikaci ve stupních podpory příklady dobré a špatné praxe relevantní rozšiřující literaturu Závěrem dovolte parafrázi okřídleného Komenského citátu: Díky katalogu získáte zevrubnou představu o potřebách žáků s mentálním postižením a oslabením kognitivního školního výkonu Přeneseně se tedy s pomocí naší knihy stanete „učenými“ v oblasti relevantních skupin podpůrných opatření v jednotlivých stupních podpory vašich žáků Samozřejmě že povědomí o podpůrných opatřeních lze získat i jinak ale katalog nabízí ucelený a komplexní přehled pro celou danou oblast