Katalog podpůrných opatření – dílčí část pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodů tělesného postižení nebo závažného onemocnění popisuje charakteristikou tělesného postižení a některých vybraných onemocnění diagnostikou jejich dopadů do vzdělávání a způsobem jakým lze realizovat jednotlivá podpůrná opatření při vzdělávání těchto žáků Žáci s tělesným postižením představují velmi heterogenní skupinu Jejich společným znakem je omezení hybnosti až omezení pohybu Může se jednat o dysfunkci motorické koordinace jež je v příčinné souvislosti s poškozením vadou či funkční poruchou nosného a pohybového aparátu centrální nebo periferní nervové soustavy amputací či deformací části motorického systému Tyto vady či dysfunkce jsou zpravidla patrné na první pohled mají charakter trvalého snížení funkční výkonnosti i ztráty schopnosti v některé oblasti nebo ve více motorických oblastech V první kapitole dílčí části Katalogu PO se čtenář může podrobněji seznámit jak s jednotlivými typy tělesného postižení tak i s některými závažnějšími onemocněními se kterými se ve školách pedagogové setkávají Zabývá se i možnostmi léčby která v případě závažných onemocnění zahrnuje i medikaci Každé tělesné postižení a vážné onemocnění ovlivňuje a narušuje žáka jak po stránce fyzické tak i psychické postihuje jej v celé jeho osobnosti a proto je velmi důležitý individuální přístup který zohledňuje jeho schopnosti a potřeby Ve druhé kapitole publikace jsou popsány jak psychologické zvláštnosti žáků s TP a žáků trpících závažným onemocněním tak i jejich speciální vzdělávací potřeby Specifikovány jsou zde i vnější podmínky které mohou být při vzdělávání žáků s TP nezbytné Třetí kapitola této dílčí části Katalogu PO je věnována pedagogické diagnostice žáka s tělesným postižením a závažným onemocněním neboť ta je nedílnou součástí složitého výchovně vzdělávacího procesu Smyslem celého procesu diagnostikování v pedagogickém procesu je především určit výchovně vzdělávací strategie ve vztahu k možnostem žáka navrhnout pedagogická opatření a stanovit prognózu Jádrem celé publikace je kapitola 4 kde jsou v textu podrobně popsána využívaná podpůrná opatření u žáků s tělesným postižením a závažným onemocněním Při jejich popisu a návrhu aplikace v jednotlivých stupních podpory vycházíme z aktuální školské legislativy a z vlastních zkušeností z práce se žáky Popsány jsou i situace při nichž by mohlo dojít k problémům tedy na co je nutné dát pozor Podpůrná opatření jsou řazena podle tiskopisu „Doporučení ke vzdělávání žáka se speciálními vzdělávacími potřebami“ který je přílohou vyhlášky č 27 2016 Sb o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných v platném znění Autoři předložené publikace věří že dílčí část Katalogu podpůrných opatření věnovaná žákům s tělesným postižením a závažným onemocněním přispěje k naplňování jejich speciálních vzdělávacích potřeb a s jeho pomocí se školám podaří naplnit zásady stanovené zejména § 16 školského zákona