Práce se zabývá osvojováním slovní zásoby v období pozdějšího jazykového vývoje u žáků druhého stupně základní školy z rozdílného socio ekonomického a socio kulturního prostředí Teoretická část resumuje základní poznatky teoretické stejně jako dosavadní výzkumy empirické zaměřené zejména na vliv rodinného prostředí jedince na jeho jazykový vývoj Podává komplexní obraz o dosavadní praxi vzdělávání romských dětí v České republice Výzkumná část popisuje samostatný výzkum slovní zásoby žáků u vybraných slovních druhů v akvizičním korpusu SKRIPT2015 Na základě komparace textů žáků navštěvujících školy v sociálně vyloučených lokalitách nebo v lokalitách sociálním vyloučením ohrožených s výrazným zastoupením Romů s texty žáků navštěvujících běžné školy vyplývají konkrétní dopady rozdílného socio ekonomického a socio kulturního prostředí na psaný projev žáků stejně jako ne účinnost dosavadních podpůrných opatření ze strany vzdělávací instituce