Nová učebnice předškolní pedagogiky je určena všem kteří se chtějí dozvědět více o problematice předškolní výchovy nejmenších Díky ní získají studenti středních vyšších odborných a vysokých škol dobrý teoretický základ v oblasti raného a předškolního vzdělávání Svojí aktuálností a praktičností zaujme jak učitelky mateřských škol i přípravných tříd základních škol tak chůvy v dětských skupinách a asistenty pedagoga v předškolních zařízeních Výkladovou část učebního textu obohacují konkrétní ukázky zajímavé citace doporučení a osvědčené rady Kniha svým celkovým pojetím čtenáře vybízí k hlubšímu zamyšlení nad smyslem osobnostního a sociálního rozvoje dětí předškolního věku Kniha obsahuje barevnou fotografickou přílohu Obě autorky touto učebnicí navazují na svoji spolupráci při přípravě úspěšné učebnice „Pedagogika pro střední školy“ která již řadu let patří k nejpoužívanějším učebnicím budoucích pedagogů RECENZE: Text reaguje na současnou celospolečenskou diskusi na téma předškolní výchova a vzdělávání Je předškolní věk obdobím které respektuje především rostoucí samostatnost dítěte volnou hru formování identity sebedůvěry odolnosti nebo doba která dítě především připravuje na školní vzdělávání s jeho nároky na soustředění disciplínu a kognitivní zralost? Lze diskutovat o tom zda tato dvě hlediska jsou protivy či paralelně probíhající procesy Pro rodiče malých dětí pak považuji za zcela potřebnou kapitolu 11 která se zaměřila na popis alternativních programů současných předškolních institucí a na inovace ve vzdělávání Tato kapitola jim pomůže ve fázi rozhodování do jakého předškolního zařízení umístit své dítě Všechny části textu autorky doplňují mnohými konkrétními ukázkami odkazují se na četné odborné zdroje v této oblasti v ĆR ale vycházejí také ze své celoživotní praxe Text oživují hojnými podnětnými citáty radami a doporučeními odkazy na pomůcky poskytují podněty k zamyšlení prof PhDr Lenka Šulová CSc psycholog Citlivě jsou vybrány citáty významných osobností Síla těchto sdělení spočívá v tom že je na malém prostoru výstižně vyjádřena podstata výchovy a vzdělávání mladé generace Žákům je dán prostor ke sdělení vlastního názoru Nechť je nová publikace „Průvodce předškolní pedagogikou“ nastupující generaci budoucích učitelek a učitelů mateřských škol dobrým rádcem k získání těch nejlepších kompetencí pro práci s dětmi předškolního věku Mgr Romana Studýnková pedagog Eliška Zapletalová Eva Stodůlková PhDr et PaedDr Eliška Zapletalová vystudovala dva nedělené magisterské obory Učitelství pro mateřské školy a Učitelství pro ZŠ a SŠ na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy v Praze V současné době pracuje jako středoškolská učitelka je vedoucí kabinetu pedagogiky a psychologie na Střední pedagogické škole v Berouně kde vyučuje pedagogiku a občanskou nauku Dlouhodobě vede odbornou praxi v mateřských školách a ve školních družinách Učí nejen v denním ale i v dálkovém a kombinovaném studiu Spolupracuje s různými organizacemi a institucemi zaměřenými na předškolní děti Aktivně pracuje ve výboru profesní organizace Asociace pro předškolní výchovu Mgr Eva Stodůlková vystudovala na Filosofické fakultě Univerzity Karlovy v Praze obor pedagogika psychologie V současné době pracuje jako středoškolská učitelka na Střední pedagogické škole v Berouně kde vyučuje psychologii a pedagogiku a vede odbornou pedagogickou praxi v mateřských školách a školních družinách Vyučuje v denním dálkovém i kombinovaném studiu Podílí se na vedení praxe studentů několika vysokých škol Spolupracuje s organizacemi zaměřenými na předškolní školní i mimoškolní výchovu a na výchovu k manželství a rodičovství