Společnost spektáklu 1967 je nejzávažnější teoretickou prací francouzského situacionisty Guye Deborda 1931–1994 Tvořivě v ní navazuje na Hegela Marxe a Lukácse aby postihl strukturu fungování a rozpory soudobé kapitalistické společnosti a to zejména její západní formy Kniha silně ovlivnila nejen společenskou a kulturní kritiku následujících desetiletí ale i praktickou podobu protestů které se snažily a snaží „uškodit spektakulární společnosti“ Její myšlenky našly v roce 1968 rozsáhlou odezvu mezi revoltujícím francouzským studentstvem V češtině druhé zcela přepracované vydání s rozšířeným poznámkovým aparátem Guy DEBORD 1931–1994 byl francouzský marxistický teoretik spisovatel filmař a vůdčí osobnost Situacionistické internacionály SI jež navazovala na dřívější umělecká hnutí dadaismu surrealismu a lettrismu Narodil se v roce 1931 v Paříži nedokončil studia práv a svůj život se rozhodl věnovat politicko uměleckým experimentům a teoretické práci nesmiřitelného společenského kritika V druhé polovině padesátých let se podílel na založení SI která si kladla za úkol propojit moderní umění a radikálně levicovou politiku a tak napomoci ke zničení kapitalismu v jeho západní i východní formě Podle situacionistů se sociální revoluce nemohla omezit jen na změnu produkčních vztahů ale měla zahrnovat i proměnu každodenního života Situacionistické myšlenky našly v roce 1968 rozsáhlou odezvu mezi revoltujícím francouzským studentstvem a zařadily se mezi hlavní ideové katalyzátory studentských bouří Po rozpuštění si se Debord zabýval především filmovou tvorbou; vznikly tak filmy Společnost spektáklu 1973 a In girum imus nocte et consumimur igni 1978 V osmdesátých letech kdy byl jeho život poznamenán rostoucí izolovaností a pesimismem vycházejí knihy Úvahy o zavraždění Gérarda Lebovici 1985 Komentáře ke společnosti spektáklu 1988 a autobiografický Panegyrik 1989 V důsledku zdravotních potíží spáchal v roce 1994 sebevraždu