Soubor předkládaných studií vznikal při práci na projektu Výzkum historie a kultury Moravy který na léta 1998 2003 pod označením MSM 152100017 přiznalo Ministerstvo školství a tělovýchovy Filosofické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci Součástí výzkumu byla i analýza vztahů české filosofie k fenomenologii Volba tohoto tématu nebyla náhodná Edmund Husserl zakladatel fenomenologie je prostějovský rodák a vinou mnoha historických událostí německé okupace a komunistické totality neměl prostějovský a olomoucký region prakticky od Husserlovy smrti v roce 1938 možnost se ke svému slavnému rodákovi hlásit a využít této skutečnosti k mezinárodním kontaktům Projekt výzkumu proto počítal s tím že kromě analýz filosofických problémů jež se tohoto tématu týkají se získané prostředky použijí i na významný praktický počin uspořádání velké mezinárodní konference v Prostějově a v Olomouci ostatně v duchu původního záměru který si jako jeden z úkolů zvolil prezentaci Moravy jako euroregionu s historickými a duchovními ale i společenskými a politickými dosahy Konference se uskutečnila ve dnech 14 19 listopadu 2000 za účasti badatelů z více než 20 zemí a její výsledky jsou zachyceny ve sborníku který vyšel v Nakladatelství Olomouc v roce 2003 Podrobnější informace o průběhu konference a o jejím ohlasu lze nalézt v úvodních textech uvedeného sborníku Tato knížka tedy představuje výsledek těch aktivit v rámci výzkumného projektu které byly zaměřeny více badatelsky Je rozvržena do tří částí V první z nich předkládám studii o přímých kontaktech Edmunda Husserla s českými filosofy a mysliteli Sleduje osobní rovinu těchto kontaktů a klade si otázku co Husserl mohl ale i chtěl znát z českých duchovních tradic a kulturní současnosti a jaké vazby na místo svého původu hledal V druhé části práce je publikován překlad Husserlových dopisů Patočkovi s poznámkami které mají objasnit některé méně známé souvislosti na něž je v textech dopisů poukazováno Ve třetí části jsem se pokusil o souhrnný přehled ohlasu fenomenologie v české filosofii Protože jde pokud se nemýlím v tomto rozsahu o první podnik toho druhu čímž se nechci domáhat průkopnických zásluh jen poukázat na obtíže výchozí pozice nekladu si ještě za cíl předložit systematický a kritický dokument Práce se nicméně pokouší sloučit historické hledisko se systematickým a tam kde je to podle mého názoru možné třídí výklad do tématických okruhů aby se alespoň v hrubých obrysech a jako námět k dalším analýzám ukázalo co si česká filosofie z fenomenologie dokázala vzít a jaké konkrétní problémy s její pomocí řešila Koncepce přehledu je dána i mým zájmem všimnout si především fenomenologicky uvažujících myslitelů a jen okrajově těch kteří sami na jiných pozicích se o fenomenologii pouze zmiňují Uznávám že na některých místech je výklad strohý a rovná se jen dokumentárnímu záznamu vývoje či stavu myšlení sledovaného autora Hlubší analýzy a kritická práce musí být nutně dalším cílem Stopy fenomenologie v české filosofii jsem sledoval už před časem v malé studii Jan Patočka a ohlas fenomenologie v české filosofii Vydavatelství UP Olomouc 1995 Některé použité pasáže byly ovšem pro předkládanou práci přepracovány a celek byl podstatně rozšířen Materiály i klid k práci jsem rovněž díky grantovým prostředkům získal mj i na dvou studijních pobytech a to v belgické Lovani v roce 1999 a v německém Freiburgu v roce 2001 Autor