Nová publikace prof PhDr Jana Bartáka DrSc logicky navazuje na jeho předcházející publikace zejména na vzdělávání a rozvoj zaměstnanců v proudu změn Text implicitně vychází z poznatků amerických tvůrců manažerské koncepce Balanced Scorecard a autorů „Alignment – systémové vyladění organizace“ Roberta S Kaplana a Davida P Nortona Především z již dostatečně prokázaného tvrzení že koordinované řízení systémového celku má předpoklady být účinnější než diferencované řízení jeho jednotlivých částí Subsystém růstu a učení autor pojímá systémově a integrovaně Jádro jeho integrovaného přístupu spočívá v duchovním potenciálu který tvoří firemní vize poslání hodnoty a symboly firmy její organizační kultura a styl života Tento duchovní potenciál nachází oporu v potenciálu mentálním emočním a procesním Mentální potenciál tvoří podniková strategie v podmínkách změn opírající se o důkladnou znalost výchozího stavu personální a organizační audit diagnostiku potenciálových a výkonových charakteristik zaměstnanců a reálné zmapování možností změny ve vztahu k cílům organizace Emoční potenciál závisí na způsobu vedení stimulování a zejména motivování zaměstnanců na stupni jejich sounáležitosti s firemními cíli Procesní potenciál je vyjádřen procesním řízením aktivit směřujících ke vzdělávání a rozvoji zaměstnanců a manažerů Autor rozebírá možnosti a meze komunikačních strategií i konkrétních metod technik a forem práce s dospělými Nabízí poznatky i praktické zkušenosti z oblasti komunikace znalostí ve vazbě na inovační záměry firmy cíleně orientované na růst komplexnosti a přidané hodnoty produktů a na jejich úspěšné uplatnění na trhu Významnou pozornost autor věnuje nejen vzdělávaným ale i manažerům lektorům vzdělavatelům dospělých a to jednak z hlediska andragogiky vzdělávání dospělých sociální a pedagogické psychologie ale zároveň i s oporou v praktických poznatcích a zkušenostech kterých sám za půl století aktivního působení v podobných rolích nabyl Orientaci čtenáře v publikaci usnadňuje slovníček základních pojmů